Oprava kotúčových bŕzd na bicykli

Každý, kto rád jazdí na bicykli či elektrobicykli potvrdí, že najdôležitejšou časťou výbavy stroja sú brzdy. Dobre nastavené a funkčné kotúčové brzdy na bicykel sú jednoducho nenahraditeľné pre vašu bezpečnosť na ceste, alebo v teréne.

Bicyklovanie a cykloturistika nabrala v posledných rokoch na popularite a je jednoznačne najprístupnejším a najjednoduchším športom pre všetky vekové kategórie. Dá sa robiť hocikedy, hocikde a po celý rok. Po zime by však mali vaše bicykle či ebiky absolvovať kontrolu, aby ste si nadchádzajúce jazdy užili naplno.

Na servis bicykla však treba myslieť v dostatočnom predstihu, akonáhle sa trošku oteplí a vykúkne slniečko, všetci budú chcieť ísť na výlet a čakacie doby v servisoch sa predlžujú, niektoré súčiastky a náhradné diely na bicykel môžu byť vypredané.

Profesionálny servis bicyklov vs urob si sám

Najlepším spôsobom ako pripraviť bicykel na sezónu je jeho kontrola v servise. Chcemebike.sk Vám ponúka profesionálnu službu Oprava bicyklov v Prievidzi, kde sa o Vašu mašinu postarajú profesionálni mechanici vyškolení pre opravu bicyklov i elektrobicyklov. Máte tak garanciu dobre odvedenej práce, kvalitných dielov a záruku na opravy.

Na druhej strane, ak ste dostatočne zruční, niektoré opravy si budete vedieť urobiť aj sami len so základným náradím doma či v garáži. Máme pre vás preto niekoľko tipov, ako môžete vylepšiť účinnosť a nastaviť vaše brzdy.

Oprava kotúčových bŕzd na bicykli: ako na to

Brzdové kotúče na bicykel

Brzdové kotúče sú jednoznačne jedným z najdôležitejších komponentov brzdovej sústavy a ich tvar, veľkosť, opotrebovanie ovplyvňuje efektívnosť vášho brzdenia na cestách. Brzdové kotúče podliehajú opotrebovaniu rovnako ako aj ostatné komponenty bicykla, ich životnosť závisí od:

  • materiálu, z akého sú zhotovené
  • intenzity brzdenia
  • najazdených kilometrov
  • hmotnosti jazdca
  • stavu brzdových doštičiek

Ak je brzdové obloženie opotrebované, na bicykli radšej nejazdite a nechajte ho vymeniť v odbornom servise, chybné nastavenie môže zapríčiniť nehodu a nemilé následky. Kedy je potrebné vymeniť brzdový kotúč zistíte aj tým, že na boku kotúča nájdete vypálenú minimálnu hrúbku, pri ktorej by sa mal kotúč vymeniť. Hrúbku zmeriate meradlom mimo hranu kotúča, pretože hrana môže byť inak opotrebovaná.

Kotúčové brzdy potrebujú pre zahájenie brzdenia určitú dobu. Brzdná sila sa za túto dobu zvýši. Berte túto skutočnosť do úvahy po celú dobu zahájenia brzdenia. Rovnaký efekt sa prejaví aj po výmene brzdového klátika alebo kotúča.

Kotúče sa vyrábajú prevažne z nehrdzavejúcej ocele s hrúbkou štandardne okolo 2 mm, no nájdete i kvalitnejšie brzdové kotúče v kombinácii hliník a oceľ, ktoré prinesú jazdcovi ešte lepší odvod tepla, čím si kotúč zachová lepšie brzdné účinky aj pri dlhšom brzdení, čo oceníte najmä pri dlhších a strmších kopcoch. Oceľová brzdná plocha zabezpečuje najlepšie vlastnosti v pomere tuhosti, odvodu tepla a opotrebenia.

Ak sa pri brzdení vyskytnú neobvyklé zvuky, je možné, že je brzdový klátik opotrebovaný až na hranicu použiteľnosti. Nechajte brzdy vychladnúť a skontrolujte silu brzdového klátika. Ak je treba, nechajte klátiky vymeniť.

Dávajte si pozor, aby ste sa pri montáži, demontáži či údržbe bicykla nedotkli prstami otáčajúceho sa brzdového kotúča. Ak by sa vám prsty dostali do brzdového kotúča, mohli by ste si spôsobiť vážne poranenie. Takisto si dajte pozor po skončení alebo počas jazdy, brzdové kotúče na bicykel môžu byť po brzdení horúce, preto sa týchto dielov v priebehu jazdy alebo bezprostredne po zosadnutí z bicykla nedotýkajte. Mohli by ste sa spáliť.

canva-MAEJCu0eYCQ

Asi každý cyklista, ktorý má svoj bike vybavený kotúčovými brzdami už zažil pískanie pri brzdení. Najčastejšie je to spôsobené:

Ako tieto chyby napraviť:

Nesprávne nastavené brzdové doštičky

Pokiaľ ste si sami vymienali brzdové platničky alebo kotúče, je možné, že ste brzdy na bicykel nesprávne nastavili, vycentrovali. Veľmi ľahko to napravíte pomocou imbusového kľúča, ním povolíte brzdový strmeň, stlačte brzdu, čím sa strmeň dostatočne vycentruje do správnej polohy a počas držania brzdy strmeň pritiahnite naspäť imbusovým kľúčom, čím túto závadu odstránite.

Mastnota na brzdovom kotúči

V tomto prípade je potrebná demontáž brdových kotúčov aj doštičiek, aplikujte vhodný prípravok na odstránenie mastnoty, povrch doštičiek môžete jemne prejsť šmirglom a poskladajte naspäť brzdy dokopy. Dbajte na to, aby vaše ruky boli dostatočne čisté, umyté, aby sa do bŕzd pri skladaní nedostala ďaľšia mastnota.

‚Zapečenie‘ bŕzd po dlhšom brzdení

Ak to vidlica a rám na vašom bicykli dovoľujú, použite väčší priemer kotúčov, prípadne môžete využiť brzdové tlmiče, ktoré sa dodatočne montujú v oblasti strmeňov.

Vlhké počasie

Počas dažďa môže taktieť prísť k pískaniu bŕzd, tu stačí prudšie a častejšie brzdiť, čím sa voda odparí a pískanie prestane.

Ako vymeniť brzdový kotúč

Existujú dva typy uchytenia brzdového kotúča – centerlockové uchytenie a 6-skrutkové uchytenie.

Pri centerlockovom uchytení nasadíme vhodný kľúč a v protismere hoidnových ručičiek povolíme maticu, vyberieme ju a aj podložku a vyberieme starý kotúč. Spätné nasadenie je v poradí – nový kotúč, podložka a matica.

Pri 6-skrutkovom uchytení povolíme imbusovým kľúčom všetky skrutky, vyberieme ich a následne vyberieme starý brzdový kotúč. Následne nasadíme nový kotúč, nasadíme podložky a utiahneme skrutky rovnomerne.

Silu utiahnutia v newtonmetroch pri oboch typoch uchytenia nájdete vypálenú na kotúči.

Ako vymeniť brzdové doštičky

Tenkým imbusovým kľúčom odšróbujeme tzv. pin (u niektorých brzdách nájdete zavláčku, ktorú kliešťami vyrovnáte a vytiahnete), vytiahneme doštičky. Ak sa pri manipulácii vytlačili piestiky na brzdách, je potrebné ich zatlačiť späť plastovou paličkou (najlepšie je použiť monpáky na bicykel, ktoré nájdete v každom cyklonáradí), a to z dôvodu, aby bolo možné nainštalovať nové brzdové doštičky na bicykel, ktoré budú samozrejme hrubšie ako tie staré opotrebované.

V každej sade brzdových doštičiek nájdeme pár doštičiek a strunku, na ktorých je potrebné si všimnúť ich určenú jej pravú a ľavú stranu pre nasadenie. Nasadíme doštičky do strunky, jemne stlačíme a zasunieme dovnútra. Následne nasadíme pin a nainštalujeme do bicykla spolu s bezpečnostnou zavláčkou.

Pre viac informácií ako pripraviť bicykel na sezónu, navštívte náš blog na stránke.